Het staat een professionele kijk toe op de zaak; of een ambtelijke-, sektarische-, of zelfs een mannelijke- of een vrouwelijke kijk. We stapelen, we groeperen zoveel mogelijk vierkantjes en trekken daarmee de muren op van slot, tempel of gevangenis. Je bent dan macho, macha, of iets anders dat met macht of controle te maken heeft; macht die in de afzonderlijke persoonlijkheid wordt ontkend, en dus ontleend wordt aan groeps- of collectief denken.
Dat de macht die we aan het collectief geven veelal de macht wordt die het individuele verplettert is een probleem dat ook in de democratie nog niet geheel en al is opgelost,
‘To square' betekent ‘in evenwicht brengen'.
Ik gaf toe dat ik niet tevreden ben met mijn concentratievermogen.
Omdat onvolmaakte menging de dreiging van een instorting of een einde inhoudt denk ik nu ook te begrijpen waar veel van mijn angsten vandaan komen.
Ik heb het vierkant voorgesteld als een constructie waarmee het centrale punt van de cirkel vastgesteld kan worden. Zie ik dat punt als het einde van de tunnel waardoor ik heen moet om een ander bestaan ofwel een andere staat van bewustzijn te bereiken dan zal er op een goed moment ingegrepen moeten worden in mijn persoonlijke wanorde. Hoe is die ‘keizersnede' toch aan zijn naam gekomen?
Zouden vroedvrouwen (de verlossers van opgesloten leven) dan werkelijk over occulte kennis beschikt hebben en dus toch terecht als heks zijn verbrand?
Voorgaande brengt me bij de overgang van het zogenaamde bekende naar het zogenaamde mysterie, of omgekeerd.
Dat zelfs het vierkant, deze rots in onze mathematische branding, geassocieerd kan worden met ‘magische nonsens' is een slag voor mijn hunkering naar rationele verklaringen.
Wat komt er nu nog terecht van mijn voornemen eens heel precies, heel technisch uit de doeken te doen hoe fantasieën verwerkelijkt worden, en daar vervolgens nog mijn voordeel mee doen ook?
Het mysterie in Vier ligt in het punt van oorsprong. Dat zozeer gezochte punt waar ik in lust kan ontsnappen aan de zwaartekracht van mijn huidige staat van bewustzijn.
Het mysterie zit hem, mijn inziens, in hetgeen dat punt hier in Vier tot projectie heeft gebracht. Ik heb met Vier gereedschap in handen gekregen waarmee de inhouden van alle andere getallen onderzocht kan worden. Er kan niet alleen heel exact gemeten worden, er kan nu ook gebouwd worden.
Meten is weten, was de titel van een bekend schoolboek. Dat klinkt simpel zat, maar iedereen die wel eens een gereedschapskist heeft opengetrokken weet dat meten niet het makkelijkste deel is van de klus.
‘Prognose, research, planning, design, targeting, marketing'; en nog zo wat in vele talen ingeburgerde begrippen laten zien dat we in onze wereld naar elkaar toegroeien in de manieren waarop ‘personality' denkt ‘to build'. Er is een wereldtaal aan het ontstaan. Dat zal tijd worden ook. Mondiale problemen kunnen niet regionaal opgelost worden.
‘Being square' betekent conventioneel of ouderwets zijn. We incarneren niet alleen in een lichaam, maar vooral ook in een traditie.
Succes op de weg van idee naar werkelijkheid volgt uit de toepassing van waarden en feiten waarmee in het verleden relatief stabiele structuren werden geconstrueerd. De ondergang van zo een structuur is in retrospectief misschien wel het meest informatieve onderdeel van de te bestuderen toepassingen.
Omdat elke werkelijkheid die ik me voor kan stellen zo een relatief stabiele structuur is, moet elke werkelijkheid het geheim bevatten van de succesvolle componenten waaruit het is opgebouwd.
De studie van archetypen is een materialistischer onderneming dan menig esotericist bereid is toe te geven.
De duiding van kaarten of horoscoop lijkt misschien een geringe creatie. De praktijk wijst uit dat zo een duiding een griezelig soort accuratesse kan bevatten. Er ontstaat ontzag voor de manifestatie van autoriteit waarvan de duider zich in de regel niet bewust is.
Ik geloof niet dat het noodzakelijk kaarten of horoscopen zijn die ingang bieden tot dit soort spontane autoriteit.
De beschrijving, het meetproces, een onbevooroordeelde poging een stukje van de werkelijkheid te representeren, de projectie herleiden tot de bron; dat zijn schijnbaar onschuldige ingrediënten die bewustzijnsverruiming bewerkstelligen.
En de weg van research naar marketing, van design naar productie zijn niet anders dan de methoden, aangewend voor bouw en inrichting van wereld en persoonlijkheid. Schijnbaar verschillende hulpmiddelen voor het aanleren van de concentratie die de deur naar de innerlijke universiteit opent.
Is de evolutietheorie een poging een natuurlijke verklaring te vinden voor de gang van eencellige naar mens, dan is Tarot misschien wel een generator van ideeën of theorieën over volgende stappen in een evolutie die steeds meer menselijke scheppingen en mutaties laat zien.
De betekenis van vergelijkingen tussen natuur en cultuur kan nauwelijks overschat worden. In die vergelijking zien we nu ook de verschillen tussen werkelijkheid en virtualiteit geringer worden. De steeds snellere processors die het virtuele beeld opbouwen worden in de nabije toekomst gemaakt volgens inzichten die zijn voortgekomen uit het kwantum mechanisch onderzoek, waarvan bekend is dat het speculaties opwerpt over het bestaan van ‘parallelle' universa.
Mythe en symbool worden de bouwstenen voor de ontwerpen van nog ongekende vormen van beheersing, communicatie en intelligentie. Chaostheorie en hardware hebben elkaar gevonden en de Geest woont, nog maar net theoretisch gesproken, al in de machine, waarmee we -lijkt wel - in een steeds geïntegreerder relatie komen te staan.
Mijn bewustzijn wordt beperkt door verkeerde opvattingen en vooroordelen. Grote gebieden zijn niet ingevuld door ervaring maar door woorden of collectieve suggesties. Cultuur heeft in dit stadium de mededelingen van natuur nodig om de verschillen tussen recht en krom of juist en onjuist uit de wereld te helpen.
De interactiviteit tussen natuur en cultuur, tussen materialisme en idealisme, tussen theorie en praktijk is zo groot dat het verbazingwekkend is dat, geleid door een Keizer, we toch nog steeds geen geneeskunde hebben die op psychosomatische leest is geschoeid. Zoals criminologie nog lang geen criminosofie en pedagogie geen pedasofie is.
Er valt nog heel wat aan ons vierkant te sleutelen.
Na Vier vooral geassocieerd te hebben met de perceptie van materie, met objectiviteit of met andere vormen van vernauwing of concentratie, kan ik mijn eigen lichaam bezien als de meest nabije expressie van Vier in de stoffelijke wereld.
Voor het moment accepteer ik de notie dat dit lichaam de drager is van de kroon - ofwel het gedachte eindpunt van de biologische evolutie, het menselijk brein.
Overbodig op te merken dat dit brein vooral ook de processor is die de informatie van zintuigen verwerkt.
Via de zintuigen staan we in contact met de expressies van alle overige realiteiten. De meters bewegen zich hier niet louter tussen droog en nat, koud en warm - of tussen pijn en lust.
Er bestaan ongedocumenteerde zintuigen die, wanneer er maar voldoende adrenaline wordt opgepompt, tot intelligente waarneming in staat zijn en in momenten van crisis levens redden. De totstandkoming van een perfect vierkant veronderstelt het ontwaken van deze slapende zintuigen.
De prinses is een symbool van de hogere mentale kwaliteiten.
Een Keizer die echt denkt dat hij de Keizer is zou wat aan mentale yoga kunnen doen. Het eigen lichaam is de meest nabije uitdrukking van Geest die zich via materie zoekt te openbaren aan de nog beperkte (mentale) staat van bewustzijn. Grotere concentraties op dit lichaam maken het mogelijk de keuzen die ik moet leren maken stevig te baseren op de subtiele- en minder subtiele mededelingen die via mijn zintuigen en zenuwstelsel mijn brein bereiken.
De betekenis van het werkwoord ‘vieren' suggereert niet alleen dat voldoende ontspanning (los laten) de kwaliteit van de op het eigen lichaam gerichte concentratie verbetert, maar ook dat de resultaten van deze ontspanningen model staan voor wat wij ons voorstellen van een aanmerkelijk feest.
En zo wordt zelfs opsluiting in een gevangeniscel een opening naar vrijheden die ik (als het niet anders kan) me best wil laten welgevallen.
De afwezigheid van de vrouw in het vrouwelijke getal Vier kan op zoveel verschillende manieren geduid worden dat ik verzuimd heb mijn keuzen te maken en volop ruimte te geven in dit hoofdstuk aan wat zo essentieel is in het begrijpen van Vier.
Toch wil ik geen afscheid nemen van Vier zonder een poging.
De vrouwenemancipatie in het Westen is er in geslaagd een kleine deuk te maken in de dominantie van de man. Echter, dat ze daarbij vrouwelijke eigenschappen in zichzelf relativeerde en in gedrag ging wedijveren met de man deed dominantie niet verdwijnen.
In het meest archaïsche beeld zien we de vrouw als representatie van de godin haar vagina diep in de vruchtbare modder drukken. Zo neemt ze de energie van de Aarde in zich op voor de genezing van het heden en de vorming van toekomst.
Deze opstijgende energie wil zich verbinden met de neerdalende mannelijke energie die zijn voeding ontvangt van de Hemel. Door mannelijke abstractie over te nemen wordt de afstand ten opzicht van de Aarde in de vrouw vergroot en helpt ze de blinde Magiër door te gaan met het scheppen van ondergang.
Dominantie is beter verdeeld nu over de twee seksen maar blijft wat ze is: een energie die slecht is voor alles wat zwak en afhankelijk is.
Het niet meer bijeenkomen van de opstijgende- en neerdalende energie is een droevige uitkomst in een wereld die alles in zich heeft om ons te dragen naar steeds hogere vormen van orgasme.
Joachim Bunders